Lastige ouders bestaan niet
Praktische training voor leerkrachten en docenten in het basis- en voortgezet onderwijs
Onze aanpak in de training
Lastige ouders bestaan niet, maar hoe kan ik met ze omgaan? Wij bieden geen pasklare oplossingen, maar wel oefenen met uit het leven gegrepen situaties en voorbeelden van de deelnemers. Welke dilemma’s ervaar je bij het omgaan met ouders? Wat zou je het liefste doen en wat is er nodig? Vanuit de behoefte van de groep deelnemers plaatsen en duiden we het gedrag in verschillende thema’s:
• Hoe breng je slecht nieuws en hou je toch contact?
• Wat zijn verschillende conflicthanteringsstijlen en wanneer ze je deze in?
• Omgaan met weerstand
• Feedback geven en ontvangen
• Hoe ga je om met de belangen van de ouder, het kind, de school en jezelf?
Hoe werkt het?
De training start met een licht, maar herkenbaar voorbeeld van een “lastige ouder”. De reacties van de deelnemers worden geïnventariseerd en vormen de opmaat van de training. Naar aanleiding van intakegesprek schrijven we een scène op maat: een gesprek tussen een leerkracht en een ouder, waarin de leerkracht goede bedoelingen heeft om de ouder inzicht te geven in de ontwikkeling van haar kind. Echter, in het gesprek bereiken de 2 elkaar niet, doordat de leerkracht te voorzichtig is, en in andere valkuilen stapt. N.a.v. de scene gaan de deelnemers met elkaar in gesprek over het contact met deze “lastige ouder” en regisseren zij de scène tot een beter gesprek.
Onderdelen zijn:
- de ontvangst
- het brengen van de boodschap
- het omgaan met de reactie van de ouder
Vervolgens gaan we in kleinere groepen werken. We zullen aan de hand van eigen voorbeelden van de deelnemers heel praktisch te werk gaan: samen onderzoeken en van elkaar leren, welke benadering goed werkt en dit kort oefenen via Jennifer of Laura.
Praktische informatie
Deze training kan in 1 dagdeel of 2 dagdelen plaats hebben. Als je kiest voor 2 dagdelen kunnen we meer individuele aandacht geven aan de deelnemers en is er meer tijd voor theoretische duiding en uitleg van verschillende gesprekstechnieken. In 1 dagdeel ligt de nadruk op het doen, samen oefenen en onderzoeken.
‘Wij vonden het een erg boeiende, inspirerende en geslaagde ochtend, heel erg bedankt!’